دسته‌بندی نشده

خاصیت بی‌نظیر خرما که از نظر علمی

خرما یک ماده‌ی غذایی شیرین است که اصالت آن به کشور عراق برمی‌گردد. این ماده‌ی غذایی نوع، مزه‌، اندازه و رنگ‌های متفاوتی دارد. خرما حاوی مواد مغذی مختلفی است که ممکن است سطح کلسترول خون را تنظیم کنند، سلامت استخوان‌ها را بهبود ببخشند، به زنان باردار کمک کنند و عملکرد شناختی را بهبود دهند. در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ تصمیم داریم خواص خرما را با شما به اشتراک بگذاریم و ارزش غذایی آن را بگوییم. 

ارزش غذایی خرما

خرما به‌طور طبیعی سرشار از ویتامین‌های B6، آ و کا است‌. این ویتامین‌ها به رشد استخوان‌ها و بهبود سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند. فیبر موجود در خرما سلامت روده را بهبود می‌دهد و به‌طور طبیعی میزان کلسترول را کاهش می‌دهد. خرما ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های روده و معده را کاهش دهد.

مواد معدنی دیگر خرما مثل کلسیم، آهن، پتاسیم، پروتئین، منگنز، منیزیم، فسفر، مس و گوگرد عملکرد عمومی بدن را بهبود می‌بخشند. این مواد معدنی برای سوخت‌وساز و عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید هستند. فولات موجود در خرما برای زنان باردار مفید است و تیامین آن هم برای سیستم عصبی فوایدی دارد.

سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند

یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف خرما ممکن است اثرات مثبتی روی میزان کلسترول خون و استرس اکسیداتیو داشته باشد. خرما هیچ کلسترولی ندارد و غنی از آهن است. میزان فیبر موجود در خرما بیشتر از موز است. باید درباره‌ی اینکه خرما چطور به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می‌کند، تحقیقات بیشتری انجام شود.

سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

خرما منبع غنی مس، منیزیم، سلنیوم و مگنز به شمار می‌رود. تمام این مواد مغذی برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با استخوان‌ها مثل پوکی استخوان ضروری هستند. خرما همچنین سرشار از ویتامین کا است که به انعقاد خون کمک می‌کند. خرما حاوی بور (Boron) هم است. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که بور یک ماده‌ی مغذی مهم برای حفظ سلامت استخوان‌ها است

به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند

بین مصرف منظم و روتین مراقبتی خرما و کاهش خطر ابتلا به زوال عصبی و عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن ارتباط وجود دارد. یک مطالعه‌ی حیوانی به این نتیجه رسید که مصرف خرما می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد. در یک مطالعه‌ی دیگر روی موش‌ها نشان داده شد خوردن خرما برای مدت طولانی به پیشگیری از التهاب در مغز کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *